Nationale Stolpersteine Poetsdag op 4 mei

Op Dodenherdenking, 4 mei nodigen Stichting Stolpersteine Amsterdam in samenwerking met Make Their MemoryShine en Stand With Us Nederland mensen uit om mee te doen aan een nationale poetsactie van de gedenkstenen.

Waarom een nationale poetsdag?

Stolpersteine zijn kleine monumentjes in de stoep voor de huizen waar mensen woonden die tijdens de Tweede Wereldoorlog slachtoffer van het nazisme zijn geworden.

Het idee is dat de stenen gezien worden en dat voorbijgangers zich bukken om de tekst te lezen, zodat de vroegere bewoners niet vergeten worden. Veel stenen zijn donker geworden doordat het messing oppervlak geöxideerd is en ze vallen niet meer op.

Als de stenen door de poetsactie weer glanzen, kunnen ze hun functie weer vervullen.

Wie is 'Make their memory shine'?

MTMS is een organisatie die sinds 2012 actief is door heel Europa en met de lokale gemeenschap samenwerkt. Het doel van de organisatie is de herinnering en educatie samenbrengen.

Dit wordt gedaan door gezamenlijke schoonmaakcampagnes te organiseren. MTMS heeft al alle Stolpersteine in 50 steden in 14 landen schoongemaakt.

Wie kan meedoen?

Iedereen kan meedoen en heeft gelegenheid de slachtoffers van het nazisme op een bijzondere en persoonlijke manier te herdenken.

Kies een of meerdere stenen die je wilt schoonmaken op de Stolpersteine.app. Verzamel eigen schoonmaakmaterialen of haal een schoonmaak kit af in jouw buurt.

Vrijwilligers van de Stichting Stolpersteine en MTMS zullen op verschillende locaties staan en schoonmaak kits uitdelen. Om deze op te halen kunt u zich opgeven via deze link.

Waar zijn de afhaalpunten?

Er zijn afhaalpunten in verschillende steden:

Utrecht – Bagels & Beans, Mariaplaats 48, Utrecht (12:00 – 14:00)

Amsterdam 1 – Goethe Instituut Amsterdam (10:00-12:00)

Amsterdam 2 – Coffee Company – Waterlooplein (13:00-15:00)

The Hague    –  Wijnhaven Campus: Cafeteria (12:00-14:00)

Hoe poets je een Stolperstein?

Lees hier de instructies voor de meest effectieve manier van schoonmaken.

Het resultaat delen?

Graag zouden we de herinnering aan de bijzondere 4 mei actie willen bewaren. Mensen die het glanzende resultaat willen delen, kunnen ons foto’s van de Stolpersteine die net zijn schoongemaakt sturen naar amsterdam@stichting-stolpersteine.nl.

Galerij 4 mei Stolpersteine Poetsdag

Tijdens de Nationale Stolpersteine Poetsdag op 4 mei zijn in het hele land veel mensen op pad geweest om Stolpersteine te poetsen.  Veel dank aan iedereen die zich heeft ingezet om de gedenkstenen hun glans terug te geven en de slachtoffers van het Nazisme te herdenken. We hopen dat er ook in 2023 veel mensen deze actie gaan steunen.