Waar liggen Stolpersteine?

In Nederland worden sinds 29 november 2007 Stolpersteine geplaatst. In Amsterdam sinds 4 mei 2009 en in Utrecht sinds 8 april 2010.

Onderstaande kaart toont waar er al Stolpersteine zijn gelegd; het gaat altijd om de laatste woning waar de slachtoffers vrijwillig verbleven.

U kunt daar ook de plaatsen zien waar andere slachtoffers woonden, maar waar tot op heden nog geen Stolperstein is aangevraagd of geplaatst om hen te gedenken. Als u vind dat dat wel moet gebeuren, kunt u hiervoor een aanvraag doen.

Voor de gemeente Utrecht kunt u de locaties van de reeds gelegde Stolpersteine hier vinden.

Als u wilt weten of bijvoorbeeld in het huis waar u woont Joodse slachtoffers woonden, kunt u dat vinden op adres in www.joodsmonument.nl

Voor andere slachtoffers of bijv. verzetsmensen, kunt u kijken op www.oorlogslevens.nl

Steun ons

Stichting Stolpersteine is een officieel erkend goed doel zonder winstoogmerk. Dit is door de Nederlandse overheid bevestigd met een ANBI-status. Dit garandeert dat alle donaties worden ingezet voor het doel van de stichting; het leggen van Stolpersteine.

We werken momenteel uitsluitend met vrijwilligers en donaties om de kosten van het leggen van de Stolpersteine te dekken.

Als u het werk van de Stichting Stolpersteine wilt steunen, kunt u doneren via:

Bank: IBAN: NL34TRIO2018081322 – Stichting Stolpersteine