Nationale Stolpersteine Poetsdag op 4 mei

Met de actie #NationaleStolpersteinePoetsdag op 4 mei nodigt
Stichting Stolpersteine in samenwerking met het Amsterdams 4 en 5 mei comité mensen uit om mee te doen aan een nationale poetsactie van de gedenkstenen.

Waarom een nationale poetsdag?

Stolpersteine zijn kleine monumentjes in de stoep voor de huizen waar mensen woonden die tijdens de Tweede Wereldoorlog slachtoffer van het nazisme zijn geworden. Veruit het grootste deel van de stenen in Nederland is geplaatst ter herdenking van Joodse slachtoffers van de Holocaust, maar er zijn ook stenen voor Roma en Sinti en voor verzetsmensen.

Het idee is dat de stenen gezien worden en dat voorbijgangers zich bukken om de tekst te lezen, zodat de vroegere bewoners niet vergeten worden. Veel stenen zijn donker geworden doordat het messing oppervlak geöxideerd is. Ze vallen niet meer op, mensen lopen voorbij zonder ze te zien, of stappen er zelfs op. Als de stenen door de poetsactie weer glanzen, kunnen ze hun functie weer vervullen. De bedoeling is ook dat dit een jaarlijks terugkerend ritueel wordt.

Wie kan meedoen?

Iedereen kan meedoen en heeft gelegenheid de slachtoffers van het nazisme op een bijzondere en persoonlijke manier te herdenken. Het is een individuele actie die iedereen op zijn eigen manier kan invullen. Coronamaatregelen kunnen daarom veilig nageleefd worden.

Waar zijn Stolpersteine te vinden?

Stolpersteine liggen overal in Nederland. Bewoners en aanvragers van de stenen kennen de locaties en iedereen kan zijn eigen steen kiezen om op te poetsen. Buren kunnen met elkaar afspreken wie gaat poetsen. Op de digitale kaart kunnen mensen Stolpersteine in hun buurt makkelijk vinden en ook informatie vinden over de betrokken personen.

Hoe poets je een Stolperstein?

Lees hier de instructies voor de meest effectieve manier van schoonmaken.

Het resultaat delen?

Graag zouden we de herinnering aan de bijzondere 4 mei actie willen bewaren. Mensen die het glanzende resultaat willen delen, kunnen hashtag #NationaleStolpersteinePoetsdag gebruiken of een foto per email naar de Stichting Stolpersteine sturen nationalepoetsdag@stichting-stolpersteine.nl voor een plek in onze herdenkingsgalerie.

Vragen?

Voor vragen, neem contact met ons op via amsterdam@stichting-stolpersteine.nl.

Deze actie wordt gesteund door het Amsterdams 4 en 5 mei comité.

Galerij 4 mei 2021

Tijdens de Nationale Stolpersteine Poetsdag op 4 mei zijn in het hele land veel mensen op pad geweest om Stolpersteine te poetsen.  Veel dank aan iedereen die zich heeft ingezet om de gedenkstenen hun glans terug te geven en de slachtoffers van het Nazisme te herdenken. We hopen dat er ook in 2022 veel mensen deze actie gaan steunen.